loading...
تبریز شهر آرزوها
علی بازدید : 29 یکشنبه 13 بهمن 1392 نظرات (0)
بایدها و نبایدهای طرح ترافیک در تبریز

ترافیک سنگین، وضعیت آلودگی هوا، تردد زیاد به مناطق مرکزی شهر و کمبود فضای پارکینگ دلایلی هستند تا بحث اجرای طرح ترافیک محدوده مرکزی تبریز مطرح شده اجرای آن اجتناب‌ناپذیر شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، طرح ترافیک محدوده مرکزی تبریز که به عنوان مسکن برای کاهش ترافیک در محدوده مرکزی شهر اجرا خواهد شد، این روزها در صدر اخبار تبریز قرار دارد و بیشتر بحث‌های شورای ترافیک شهرستان و استان با ارائه نظرات مختلف از سوی موافقان و مخالفان آن، حول این محور است.

مسئولان شهری با توجه به دلسوزی برای کاهش بار ترافیکی و آلودگی هوا، با بیان اینکه در این شرایط راهی جز اجرای این طرح نیست، دلایل خود را عنوان می‌کنند اما در مقابل برخی مخالف اجرای طرح هستند، البته با خود طرح مشکل و مخالفتی ندارند بلکه تاکنون بیشتر به آماده نبودن شرایط برای اجرای طرح تاکید کرده‌اند.

در گزارش زیر به ارائه نظرات مختلف مسئولان و در انتها به نتیجه‌گیری پرداخته شده است.

اجرای طرح ترافیک محدوده مرکزی شهر تبریز اجتناب‌ناپذیر است

اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان‌شرقی در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای تبریز با اشاره به اینکه تبریز یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور است، با تاکید بر تسریع در اجرای طرح ترافیک محدوده مرکزی شهر تبریز، فراهم شدن زیرساخت‌های این طرح توسط دستگاه‌های اجرایی ذیربط را خواستار شد.

وی اجرای طرح ترافیک محدوده مرکزی شهر تبریز را اجتناب‌ناپذیر دانسته و ضمن حمایت از اجرای این طرح، تاکید کرد که مقدمات و زیرساخت‌های این طرح مهم باید در اسرع وقت فراهم شود تا در کمترین زمان ممکن و حتی زودتر از موعد مقرر به مرحله اجرا برسد.

جبارزاده با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز گفت: امروز منابع بانکی برای نوسازی این ناوگان موجود است و بخش خصوصی هم آماده همکاری در این زمینه است، بنابراین تعلل در این امر مهم قابل توجیه نیست.

لزوم اجرای طرح محدوده ترافیکی به عنوان مصوبه شورای شهر سوم

محمدصادق پورمهدی معاون عمرانی استاندار نیز در جلسه شورای ترافیک استان اظهار کرد: اجرای این طرح در شهری که نزدیک به دو میلیون نفر جمعیت دارد، لازم است و در کنار اجرای این طرح که در راستای کاهش بار ترافیکی مرکز شهر همچنین آلودگی و مدت زمان سفر صورت می‌گیرد، باید ناوگان حمل و نقل عمومی را مجهز کرد تا مردم در تردد با مشکل مواجه نشوند.

وی گفت: اجرای طرح محدوده ترافیکی مصوبه شورای شهر قبلی بوده و باید اجرایی شود از این رو همه نهادهای مرتبط باید با این امر در زمینه اجرای بهینه آن همکاری‌های لازم را داشته باشند.

اجرای طرح ترافیک به عنوان مسکن ضروری است

رحیم شهرتی‌فر فرماندار تبریز نیز در خصوص این موضوع گفت: در حال حاضر تبریز با مشکلات ترافیکی روبه‌رو است و این راه‌حل نهایی نیست بلکه به عنوان مسکن بوده و چاره‌ای جز اجرای این طرح نیست، دوستانی که مخالف اجرای این طرح هستند می‌توانند راه حل‌های نوینی را ارائه دهند.

اگر زیرساخت‌ها مشخص شود راهنمایی و رانندگی اقدام به اجرای طرح خواهد کرد

علی صادق‌زاده رئیس پلیس راهور تبریز در نشست شورای ترافیک استان اظهار کرد: اگر زیرساخت‌ها مشخص شود، راهنمایی و رانندگی اقدام به اجرای طرح خواهد کرد.

وی گفت: طرح زوج و فرد نمی‌تواند در تبریز اجرا شود چرا که اجرای چنین طرحی مطمئناً باعث ازدیاد خودرو خواهد شد.

صادق‌زاده با تاکید بر اینکه عدم اجرای طرح ناقص بهتر از اجرا کردن و شکست طرح است، خاطر نشان کرد: اگر در طرح شکست بخوریم، در طرح‌های بعدی نیز با شکست مواجه خواهیم شد و در این راستا باید مطالعه و بررسی دقیق‌تری انجام گیرد.

با تغییر جهت خیابان طرح ترافیکی تعریف نمی‌شود

احتشام حاجی‌پور رئیس شورای اسلامی آذربایجان‌شرقی در نشست شورای ترافیک استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اجرای طرح ترافیکی محدوده مرکزی تبریز گفت: تبریز برای اجرای طرح ترافیک محدوده مرکزی آماده نیست.

وی افزود: این طرح حتی در تهران که از نظر زیرساخت و روساخت به مراتب بالاتر از تبریز است، به صورت ناقص اجرا می‌شود، با تغییر جهت خیابان طرح ترافیکی تعریف نمی‌شود.

برای استانداردسازی باید 200 اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شود

با توجه به نظرات مختلف، به تازگی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه با بیان اینکه در حال حاضر این شرکت 938 دستگاه اتوبوس دارد، گفت: از این تعداد 138 دستگاه به دلیل تعمیرات متوقف هستند و در حال حاضر حداقل باید 200 اتوبوس دیگر به ناوگان اتوبوسرانی تبریز و حومه اضافه شود تا بتوانیم بر اساس استانداردها به شهروندان تبریزی ارائه خدمات دهیم.

محمد تقی‌زاده افزود: امسال دولت حتی یک ریال از محل حمایت‌هایی که مطرح شده بود پرداختی نداشته است.

نظرات مردم در فضای مجازی

در کنار نظرات موافق و مخالف مسئولان، اطلاع از نظرات مردم هم خالی از لطف نیست بر همین اساس در ذیل به ارائه منتخب چند نظر از مردم پرداخته شده که در کنار نظرات، پیشنهادهای خوبی نیز داشته‌اند که جالب است تا مسئولان هم در جریان این پیشنهادات باشند.

- بعد از اجرای این طرح، مردم چگونه بیماران خود را  نزد پزشک و بیمارستان‌هایی که اغلب در مرکز شهر هستند، ببرند. به نظر اگر اول فکری به محل غلط قرار گرفتن این مراکز داشته باشند، چه بسا ترافیک کمتری را شاهد باشیم.

- به نظر من این طرح کارساز نخواهد بود چرا که در شهری مثل تهران از چند وقت پیش همین طرح اجرا شده ولی همچنان اخبار آلودگی هوای تهران را می‌شنویم، گویا نتیجه‌ای نداشته است.

- طرح محدوده ترافیک ایده و فکر بسیار خوبی هست که به علت عدم وجود زیرساخت‌های کافی تا حالا به تعویق افتاده، امیدوارم با همکاری مردم هرچه زودتر به مرحله اجرا درآید.

- باورش برای شهری مثل تبریز خیلی سخت است.اعضای شورای ترافیک چه کسانی هستند؟ مگر همان‌هایی نیستند که قبلاً در شهرداری تبریز حضور داشته‌اند و بدون مطالعه برای ساخت و ساز قطعات خیابان 17 شهریور پروانه ساخت صادر کرده‌اند و آن هم با اخذ جریمه‌های کلان کسری پارکینگ.

بسی مایه تعجب هست فقط به خاطر درآمدزایی برای شهرداری مناطق اصلی شهر را با گره ترافیک مواجه ساخته‌اند.

همین 17 شهریور به خاطر مطب پزشکان محترم باعث ایجاد ترافیک در محدوده خیابان‌های امام، ارتش، طالقانی، و..... شده است. حالا باید تاوان این سوءمدیریت آقایان را مردم نجیب تبریز پرداخت کنند.

راستی کسی نیست پاسخ بدهد چقدر باید آزمون و خطا را تکرار کرد؟ مگر این برنامه‌ها در شهری مثل تهران مؤثر بوده که اینجا هم باشد؟ رک بگویم که این برنامه‌ها فقط برای ایجاد درآمد برای شهرداری هست نه چیز دیگر. همین آقایانی که این طرح‌ها را تصویب می‌کنند بعد چند هفته تصویب خواهند کرد با اخذ هزینه و صدور کارت مجوز برای ورود به محدوده ترافیک برچسب صادر کنند. خنده‌دار نیست؟

- نظر مردم هیچ‌وقت مهم نبوده و نیست، پس چرا نظر بدهیم، کدام کار درست انجام شده که این هم دومی باشد، فضای سبز تبریز زیر صفر هست و عین خیال کسی نیست.

- به نظرم تبریز نیازی به اجرای طرح ترافیکی ندارد بلکه در این محدوده‌های اعلام شده می‌توان با احداث چند تا پارکینگ طبقاتی که به موجب آن از پارک دوبل جلوگیری می‌شود، مشکل را حل کرد، ما همیشه آخرین راه‌حل را اول قرار می‌دهیم.

-یک پیشنهاد، ترافیک محدوده 17 شهریور و خیابان‌ها مشمول طرح را با احداث یک شهرک برای پزشکان در منطقه‌ای شبیه نمایشگاه بین‌المللی تبریز می‌توان حل کرد و بیماران خیلی مشتاق می‌شوند بروند بیرون شهر تا بروند 17 شهریور، پاستور جدید، ارتش و غیره.

وقتی مادرمان را در این محدوده نزد پزشک بردیم، دو نفری رفتیم تا یکی داخل ماشین بماند که دوبله پارک کرده بودیم، در آذرشهر برای حل این مشکل شهرکی را با نام شهرک اداری داریم.

- اگر همه مطب محدوده ترافیکی اعلام شده به حاشیه شهر منتقل شوند، هم مشکل تردد حل می‌شود، هم این همه انرژی منفی به مردم داده نمی‌شود.

- بالاخره این طرح باید یک روزى اجرایی شود، وقتى تولید خودرو بالا باشد، خیابان‌ها استاندارد نباشند، مهمتر از آن قیمت سوخت پایین باشد همچنین حمل و نقل عمومى مفهوم واقعى خود را نداشته باشد، اوضاع همین می‌شود. اگر ببینم مسیرى را با مترو در کمتر از 15 دقیقه می‌شود رفت، ماشین را از خانه خارج نخواهم کرد.

در آخر اینکه....

این روزها پرسش‌هایی در اذهان عمومی ایجاد شده که لزوم پاسخگویی به آن، ابعاد دیگری از این طرح را آشکار می‌کند.

آیا به روزرسانی و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوسرانی که بیشترین درصد از آلودگی هوا را به خود اختصاص داده، در این مدت کوتاه فراهم می‌شود؟

آیا بهتر نبود بیشتر از اینکه به فکر اجرای طرح باشند بر روی اجرای پروژه عظیم قطار شهری که سال‌ها تبریز در انتظار اتمام آن به سر می‌برد، بودند؟

در شهری همچون تبریز که با کمبود خیابان‌های اصلی مواجه است و اکثر خیابان‌ها بیشتر شبیه کوچه‌ای برای گریز از ترافیک است و در ساعات اوج ترافیک جوابگو نیستند، آیا تغییر جهت خیابان و انتقال بار ترافیکی از یک خیابان به خیابان دیگر می‌تواند راه چاره‌ای برای رفع آلودگی یا حل بحران ترافیک باشد؟

علاوه بر این با توجه به تمرکز اماکن درمانی در مرکز شهر و پذیرش توریسم سلامت در استان، آیا اجرای این طرح، باعث سردرگمی مسافران و ایجاد مشکلی دیگر نخواهد شد؟

بنابراین باید در درجه نخست به توسعه ناوگان عمومی و فرهنگ‌سازی برای استفاده هر چه بیشتر از این ناوگان همت گماشت همچنین باید رویکرد «تک‌سرنشینی» در میان قشرهای مختلف مردم به عنوان یک رفتار ناپسند شهروندی که باعث ایجاد آلودگی هوا و تراکم ترافیکی می‌شود، از طریق رسانه‌های جمعی مورد چالش واقع شود.

در وهله دوم باید نسبت به لزوم ساماندهی مدارس، مطب پزشکان، ادارات و مناسب‌سازی محل آن با مراجعات مردمی پرداخت تا به این ترتیب از ترددهای زائد و ترافیک‌زا جلوگیری شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 7
  • بازدید سال : 218
  • بازدید کلی : 4,990