loading...
تبریز شهر آرزوها
علی بازدید : 20 سه شنبه 15 بهمن 1392 نظرات (0)

درست است که نمی توان انتظار داشت تا همه مشکلات مربوط به حوزه سرمایه گذاری شهری در یک مقطع کوتاه زمانی حل و فصل شود اما حرکت در این مسیر کم ترین انتظاری است که هم سرمایه گذاران و هم شهروندان از مسئولان ذیربط دارند.

در میزگردی که به این بهانه تشکیل یافت، انتظارات صاحبان سرمایه از مسئولان شهری و هچنین دولت مطرح شد و در این میان دیدگاه های اساتید دانشگاه و مسئولان اداره سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز هم اخذ گردید.

نقش سرمایه گذاری در توسعه شهرها

یک استاد اقتصاد دانشگاه تبریز و عضو گروه مشاوران اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: بررسی تاریخی اقتصاد در کشورهای مختلف نشان می دهد سرمایه گذاری، نقشی کلیدی در توسعه و رشد کشورها داشته است.

دکتر«پرویز محمدزاده» اظهار کرد: بررسی های علمی در اقتصاد کشورهای توسعه یافته در سال های دهه 1960 تا اواسط دهه 1970 میلادی نشان می دهد بیش از نیمی از رشد اقتصادی این کشورها ناشی از سرمایه گذاری بوده است.

وی افزود: اگر به رشد کشورهای آسیای شرقی هم نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که رشد معجزه آسای اقتصادی این کشورها مدیون سرمایه گذاری بوده است.

این کارشناس اقتصاد شهری اظهار کرد: با این اوصاف یکی از پیش نیازهای رشد اقتصادی کشورهای مختلف ورود فعالانه در حوزه سرمایه گذاری است و در بررسی فرایند تاریخی رشد کشورهای مختلف به اهمیت سرمایه گذاری به عنوان یکی از مولفه های توسعه کشورها پی می بریم.

وی با بیان اینکه سرمایه فیزکی، سرمایه طبیعی، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی انواع مختلف سرمایه هستند، گفت: «سرمایه فیزیکی» در زمان های دور نقش مهمی در توسعه کشورها داشته است اما در اقتصاد امروزی اثرگذاری «سرمایه اجتماعی» بر روی توسعه جوامع بیشتر شده است ضمن اینکه در یافته های حاصل از بررسی عوامل موثر بر تولید نیز «دانش و تکنولوژی» به مهم ترین عامل در زمان حاضر تبدیل شده است. به این ترتیب رفته رفته از اهمیت سرمایه فیزیکی در روند توسعه جوامع کاسته شده و سرمایه اجتماعی و تکنولوژی پراهمیت شده است.

دکتر محمدزاده در جمعبندی این بخش از سخنان خود گفت: وجود استراتژی معین در حوزه سرمایه گذاری باید مورد توجه مدیران شهری باشد زیرا تا وقتی این استراتژی وجود نداشته باشد نمی توان راه را از چاه تشخیص داد ضمن اینکه در صورت نبود این استراتژی هرگز نمی توانیم حرکت هایمان در این مسیر را ارزیابی کنیم.

عضو گروه مشاوران اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی هشدار داد: جایگاه تبریز در اقتصاد داخلی در حال تنزل است و این در حالی است که طی سال های نه چندان دور تنها رقیب تبریز در این حوزه تهران بود ولی اکنون نه تنها کلانشهرهایی مانند اصفهان، شیراز، مشهد و کرج در حوزه اقتصاد از تبریز پیشی گرفته اند که تبریز با شهرهای درجه 2 کشور رقابت می کند و این ضعف به نبود استراتژی برگردد.

دکتر محمدزاده افزود: اکنون و در وانفسای جهانی شدن، رقابت اقتصادی در بین شهرها و نه کشورها است و لذا ضرورت دارد جایگاه تبریز در حوزه اقتصاد به سرعت ترمیم شود که جذب سرمایه گذاران شهری می تواند به بهبود وضع فعلی تبریز در حوزه اقتصاد کمک شایانی کند.

این استاد اقتصاد شهری در عین حال گفت: شهر باید برای جذب سرمایه گذار، امن، رقابت پذیر و دارای محیط مناسب برای سکونت باشد.

وی در ادامه این بخش از سخنان خود افزود: خدمات پزشکی و حرکت به سمت فعالیت های با تکنولوژی بالا باید در دستور کار مسئولان استان و تبریز قرار بگیرد و به تدریج صنایع سنگین تبریز به شهرهای میانی استان انتقال یابد.

این استاد اقتصاد دانشگاه تبریز تاکید کرد: کاهش برورکراسی اداری، سلامت نهادهای اداری و سهولت در دسترسی به زیرساخت ها ضرورت اجتناب ناپذیر در بهبود فضای کسب و کار و رونق سرمایه گذاری شهری است.

دکتر محمدزاده با بیان اینکه حضور سرمایه گذار در پروژه های شهری باید متضمن ایجاد منافع مشترک برای طرفین باشد، اظهار کرد: در جذب سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران شهری باید به بازی برد – برد اعتقاد داشته باشیم.

ضرورت تامین زیرساخت های شهری

در این میزگرد همچنین رییس هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان ایران و فعال بخش خصوصی در پروژه های مشارکتی شهرداری تبریز گفت: بدون حضور بخش خصوصی و مشارکت آن ها، توسعه شهر امکانپذیر نیست و حضور سرمایه گذاران در پروژه های مختلف عمران شهری نیز بدون تامین زیرساخت ها میسر نمی شود.

«جمشید برزگر» با بیان اینکه حضور بی برنامه سرمایه گذاران در پروژه های شهری به توسعه نامتوازن و ناهمگن شهر منجر می شود، اظهار کرد: هم اکنون توسعه نامتوازن بخشی از شهرها نشات گرفته از بی مهری مسئولان و کم توجهی آن ها به توسعه زیرساخت های شهرهاست که همین مساله توسعه سرمایه گذاری شهری را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی گفت: مانع بزرگ دیگر که پیش روی سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران حوزه شهری است، وجود بروکراسی زاید اداری است که برای رفع آن باید تدابیری اتخاذ و اجرا شود.

رییس انجمن انبوه سازان آذربایجان شرقی اضافه کرد: باید موانع توسعه سرمایه گذاری شهری در بودجه 93 شهرداری ها مورد توجه اعضای شوراهای اسلامی شهرها قرار بگیرد تا سرمایه گذاری در شهر و به تبع آن توسعه شهرها در سال آینده شتاب بگیرد.

برزگر تاکید کرد: تحقق مدیریت واحد شهری می تواند به توسعه سرمایه گذاری شهری و عمران و آبادانی بیش از گذشته شهرها و از جمله کلانشهر تبریز کمک قابل توجهی کند.

این سرمایه گذار فعال در پروژه های مشارکتی شهرداری تبریز با بیان اینکه «خواستن توانستن است»، گفت: در کنار اهتمام سرمایه گذاران بخش خصوصی به این عبارت، باید مسئولان شهری نیز نسبت به این جمله اعتقاد قلبی داشته باشند.

وی افزود: مشکلات و موانع در حوزه سرمایه گذاری شهری بسیار زیاد است اما اگر دست به دست هم دهیم می توانیم به سرعت مشکلات را یکی پس از دیگری حل و فصل کنیم.

برزگر، تکریم صاحبان سرمایه را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای انگیزه بخشی به سرمایه گذاران شهری، ضروری است آن دسته از سرمایه گذاران که در پروژه های مشارکتی موفق عمل کرده اند را شناسایی و معرفی کنیم و وظیفه شهرداری در این امر سنگین تر از دیگران است.

رییس هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان ایران افزود: سرمایه گذاران بخش خصوصی بازوان فکری و اجرایی مدیریت های شهری هستند و این دیدگاه در بین مسئولان شهرها نیز باید نهادینه شود.

توسعه پایدار در گروه توسعه سرمایه گذاری

در این میزگرد همچنین معاون اداره سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز گفت: مراجعه به 2 شاخص فضای کسب وکار و نرخ بالای بیکاری استان در کنار ناچیز بودن فاصله بین درآمدها و متوسط هزینه ها در استان می تواند به روشنی وضعیت اقتصادی آذبایجان شرقی را آشکار سازد.

«علیرضا آذین مهر» با بیان اینکه همه برنامه ریزی ها باید حول محور حل و فصل مشکلات مربوط به این دو شاخص باشد، اظهار کرد: امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز در حوزه سرمایه گذاری به توسعه پایدار شهری می اندیشد زیرا با وضع فعلی درآمدهای شهرداری نمی توانیم به ایده توسعه پایدار دست پیدا کنیم.

وی گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته 80 هزار میلیارد ریال برای توسعه شهر لازم است که برای دستیابی به این درآمد و توسعه مزبور باید نخست، استراتژی توسعه شهر را به صورت مدون در دست داشته باشیم و در وهله بعد، فرآیندها، شیوه ها و دستورالعمل های موجود را بازمهندسی کنیم.

معاون اداره سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز در عین حال تاکید کرد: باید اعتقاد داشته باشیم که نیازهای امروز را با تامین امکانات آینده به مخاطره نیندازیم.

آذین مهر ادامه داد: از سال ها قبل «پنجره واحد سرمایه گذاری» در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان راه اندازی شده و به عنوان الگویی موفق، مورد توجه سایر استان ها نیز قرار گرفته است اما من معتقدم که باید این پنجره به «درب واحد» تغییر پیدا کند.

وی«امنیت، منفعت و تکریم» را سه نیاز سرمایه گذاران از مسئولان و مدیران شهری دانست و گفت: به یاد داشته باشیم که برای توسعه بیش از گذشته شهر باید به توسعه زیرساخت ها اهتمام خاص داشته باشیم که این مهم با توجه به فعالیت پیگیر کمیسیون سرمایه گذاری شورای اسلامی کلانشهر تبریز و یاری رسانه ها قابل تحقق است.

لزوم تکریم سرمایه گذاران

در این میزگرد همچنین یک فعال بخش خصوصی در پروژه های مشارکتی شهرداری تبریز بر ضرورت تکریم سرمایه گذاران از سوی مسئولان به ویژه مدیران شهری تاکید کرد.

«محمداسماعیل اکبری» گفت: سرمایه گذاران به تکریم نیاز دارند و این در حالیست که تکریم سرمایه گذاران مورد بی توجهی بسیاری از مجموعه های اداری قرار می گیرد و حتی گاهی به سلام سرمایه گذاران هم پاسخی داده نمی شود و اینچنین یک سرمایه گذار تحقیر می شود که به نظر من این تحقیر «زجرآور» است.

وی توضیح داد: از سوی دیگر گاهی اوقات می بینیم که سرمایه گذاران خارجی فعال در استان عزیز شمرده شده و فرش قرمز زیر پای آن ها پهن می شود که حرکت خوبی است اما باید به سرمایه گذاران داخلی هم احترام قایل شد و آنان را نیز تکریم کرد.

اکبری افزود: نباید بی مهری به سرمایه گذاران داخلی و عزیزشمردن سرمایه گذاران خارجی به یک رویه تبدیل شود زیرا بیم آن می رود که با تداوم این وضع، سرمایه گذاران داخلی، یا جلای وطن خواهند کرد و یا تغییر تابعیت خواهند داد تا مورد تکریم قرار بگیرند!

این فعال بخش خصوصی در پروژه های مشارکتی شهرداری تبریز اضافه کرد: از مدیران شهری انتظار داریم روند اعطای مجوزهای لازم برای متقاضیان سرمایه گذاری در پروژه های عمران شهری را سهل تر کنند و در صورتی که این امکان در قالب یک مجموعه اداری محقق شود، می تواند رضایتمندی بیشتر سرمایه گذاران را سبب شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 17
  • بازدید سال : 228
  • بازدید کلی : 5,000